• Menu
  • Zoek
  • Login

BetonKanoRace 2018: Innovatie in mal en mix

Dit jaar werd de BetonKanoRace georganiseerd door KOers (TU Eindhoven) in het nabijgelegen Eersel. Het leek de KOers-commissie een goed idee de voor hun kano benodigde materialen dusdanig te beperken dat ze met de fiets naar het evenement zouden kunnen afreizen om vervolgens op het evenement zelf de kano te storten. Hiervoor zou natuurlijk niet enkel een lichte kano nodig zijn, maar ook een lichtgewicht mal.

vorige

Na een verkennende studie in lichtgewicht constructies, werd gekozen om de Bini Shell-methode toe te passen voor de kano. Bij deze methode wordt een beton tussen een binnen- en buitenmal op druk gebracht waardoor het gelijkmatig over het oppervlak verdeeld wordt. Omdat er bij de methode geen controle is over het plaatsen van de wapening, werd een PVA-vezelversterkte betonmix ontwikkeld en getest op sterkte en verwerkbaarheid. Daarnaast werden verschillende methodes getest om een mal te maken die zowel luchtdicht was als voldoende sterkte had. Hiervoor werd uiteindelijk een PVC-doek gebruikt dat met een strijkijzer aan elkaar werd geseald.

Door tijdgebrek is het KOers helaas niet gelukt de buitenmal af te krijgen en is besloten de kano te smeren op de binnenmal. Daarnaast is de vezelversterkte mix toegepast in twee van de drie traditionele Canadese kano's om de werking te testen.

De mix was een succes, de mal was een succes, enkel door gebrek aan tijd lukte het de Eindhovenaren niet de innovatieprijs wederom in de wacht te slepen. Volgend jaar zal het team, bestaande uit Willem Bouwsema, Tim Schellekens, Jelle Versteege, Lars Hogenboom, Dominique van der Weijde en Derk Bos, uiteraard weer alles op alles zetten om prijzen te winnen met het concept van dit jaar of iets compleet nieuws.

 

Naar overzicht
Delen:
FacebookTwitterLinkedIn