• Menu
  • Zoek
  • Login

Leiden krijgt langste en slankste betonnen brug van Nederland

Op donderdag 25 augustus 2016 wordt in het centrum van Leiden de nieuwe Catharinabrug geopend. Met ruim 36 meter lang, 6 meter breed en slechts 27,5 centimeter dik is de fiets- en voetgangersbrug de langste en slankste betonnen brug in Nederland. Dit is mogelijk dankzij ultra-hogesterktebeton (UHSB), een nieuwe innovatieve betonsoort die ook in ons land steeds vaker wordt toegepast.

©Gebr. Schouls -Catharinabrug

Zeer lange levensduur

UHSB is weliswaar duurder dan regulier beton, maar er is veel slanker mee te construeren. Dat betekent dat er veel minder beton nodig is. Bovendien is het beton door de extreem hoge dichtheid extra goed bestand tegen vocht, vuil en zouten. Dat garandeert een zeer lange levensduur en weinig onderhoud. Zo is UHSB uiteindelijk vaak goedkoper dan gewoon beton.

 

Eeuwenoude traditie

Dat deze innovatie uitgerekend in de historische Leidse binnenstad wordt toegepast, is allesbehalve tegenstrijdig. Juist op plekken waar weinig ruimte is, biedt UHSB uitkomst voor slanke, maar tegelijkertijd robuuste oplossingen. In het geval van de Catharinabrug levert dat een grotere doorvaarhoogte op voor plezierboten en een comfortabele helling voor voetgangers en fietsers. Het is overigens niet de eerste innovatieve brug in Leiden. Sterker nog: bijna alle keren dat er in de afgelopen eeuwen een brug moest worden geplaatst of vervangen, is gekozen voor een in die tijd vooruitstrevende oplossing. Wat dat betreft houdt Leiden met deze nieuwe betonsoort vast aan een eeuwenoude traditie.

Naar overzicht
Delen:
FacebookTwitterLinkedIn