• Menu
  • Zoek
  • Login

Duurzame fietsbrug

Zonder landhoofden

Duurzame fietsbrug Breda

In Breda is in 2012 een duurzaam ontworpen en onderhoudsvrije fietsbrug in gebruik genomen. De brug doorkruist een natuurlijk waterzuiveringsgebied, de Waterakkers. Dé reden om de brug zo duurzaam en eerlijk mogelijk in beton te realiseren.

vorige

De brug is in den droge uitgevoerd en geheel in het werk gestort en kent geen landhoofden. Eerst zijn de in de grond gevormde en grondverdringende, getrilde betonpalen aangebracht, waarover vervolgens het toekomstige brugdek van beton is gestort. Na enige tijd is de grond onder het brugdek weggegraven ter vergroting van het waterzuiveringsgebied.

De ronde, in de grond gevormde palen hebben een ruw en ongepolijst oppervlak. De brugranden hebben de houtstructuur van de bekisting.


Het betonoppervlak van het brugdek is opgeruwd, waardoor geen speciale slijtlaag nodig is, net als bij andere fietspaden van beton. De brugleuningen zijn uitgevoerd met mat rvs hekwerken, die bijdragen aan de natuurlijke uitstraling van de brug. De brug heeft een lengte van 72 m.

Bij de gunning speelden naast prijs ook de kwaliteitsaspecten ontwerp en onderhoud een belangrijke rol. De opdrachtgever kende voor deze aspecten een fictieve kortingsbonus toe. Het ontwerp van ipv Delft kreeg op beide punten bijna de volledige korting.

Projectgegevens

Opdrachtgever: Gemeente Breda
Ontwerp: ipv Delft
Uitvoering: Mobilis BV
Bouwtijd: 8 weken
Opgeleverd : 2012

 

Delen:
FacebookTwitterLinkedIn

BetonInfra Nieuwsbrief

logo

Wilt u op de hoogte blijven van het nieuws over toepassingen van beton in de wegenbouw?
Meld u zich dan aan voor de digitale BetonInfra Nieuwsbrief.

 

     Aanmelden Nieuwsbrief