• Menu
  • Zoek
  • Login

Agrabeton

Duurzaam bouwen in agrarische sector

40 procent van agrariërs wil snel verduurzamen

Vier op de tien agrariërs wil komende tien jaar overschakelen naar een meer duurzame vorm van landbouw. Als de consument meer wil betalen voor de producten kan dit percentage oplopen naar 80 procent.

vorige

Dat schrijft ABN Amro in zijn visiedocument Next Generation Farming. Of de 80 procent gehaald wordt, is zeer de vraag. Uit recent onderzoek van de bank blijkt dat de helft van de Nederlandse bevolking vindt dat ze al voldoende betaalt voor haar voedingsmiddelen. De groep consumenten die daadwerkelijk meer wil betalen voor duurzamere producten is relatief klein, maar wel groeiende. De stijgende verkoopcijfers van producten met duurzaamheidskeurmerken als Beter Leven, Biologisch of PlanetProof zijn hiervan het bewijs, stelt de bank.

11 procent duurzaam voedsel

In 2017 stegen de consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel in Nederland naar 4,5 miljard euro. Het aandeel duurzaam voedsel binnen de totale voedselbestedingen
is daarmee toegenomen van 10 procent in 2016 tot 11 procent in 2017. Een deel van de populariteit heeft te maken met het feit dat supermarkten hun assortiment omvormen richting duurzaam. Zo kondigde Albert Heijn aan dat het alleen nog eieren met het Beter Leven-keurmerk zal verkopen. En Lidl wil in 2020 alleen teeltproducten verkopen die minimaal aan de eisen van PlanetProof of biologisch voldoen.

Buitenlandse consument belangrijk

De Nederlandse boer zet zijn producten niet alleen af op de Nederlandse markt. Een groot deel van de producten gaat de grens over. In 2017 werd voor 63 miljard euro aan voedingsmiddelen uitgevoerd. Om die buitenlandse consument te voorzien van duurzame producten is het voor agrarische ondernemers belangrijk op de hoogte te zijn van de eisen en standaarden voor duurzaamheid op de diverse internationale afzetmarkten. Het kan daarbij zinvol zijn om meer samen te werken binnen de internationale keten en op basis daarvan eventueel de werkwijze aan te passen, aldus ABN Amro.

 

Delen:
FacebookTwitterLinkedIn