• Menu
  • Zoek
  • Login

Agrabeton

Duurzaam bouwen in agrarische sector

Agrarisch bouwvolume groeit 2% per jaar

Het Economisch instituut voor de Bouw verwacht een jaarlijkse stijging van de agrarische nieuwbouw tussen 2016 en 2020 van 2 procent per jaar.


01 EIBNieuwbouw van agrarische bedrijven zal in 2015 stabiliseren, waarna een lichte groei wordt voorzien.

De nieuwbouw van agrarische bedrijven is in 2014 met 2,5 procent gedaald. In 2015 zal de nieuwbouw naar verwachting stabiliseren. Daarna wordt een lichte groei voorzien, in lijn met de economische ontwikkeling. Naar verwachting zal de agrarische nieuwbouw in 2020 uitkomen op circa 600 miljoen euro met een groei tussen 2016 en 2020 van circa 2 procent per jaar.

Goed overeind gebleven

De bescheiden groei van de agrarische nieuwbouwproductie is in lijn met het beeld van de achterliggende jaren, waaruit blijkt dat de agrarische sector relatief beperkt geraakt is door de economische crisis. De reden hiervan is dat de consumptie van agrarische producten een lage inkomenselasticiteit kent omdat het grotendeels geen luxe goederen zijn. Gedurende de economische crisis is de omzet in de agrarische sector ook overeind gebleven.

Export groeit

Daarnaast blijft de agrarische sector in Nederland sterk gericht op de wereldhandel. Dat blijkt ook uit de sectorupdate van ABN Amro van december 2014. Hierin staat dat de export in de achterliggende jaren sterk is gegroeid. De gunstige geografische ligging, efficiënte productie en een goed logistiek netwerk, creëren een gunstige internationale concurrentiepositie. Mede dankzij de sterke groei van de export buiten de EU is de exportwaarde van de agrarische sector volgens CBS-cijfers toegenomen van 60 naar 80 miljard euro.

Bouwvergunningen en productievolumes agrarische gebouwen

  2012 2013 2014 2015 2016 2020
Productie in Δ% 0 -5,3 -2,5 0 5 21
Productie in mln € 570 540 525 525 550 600
Vergunningen in mln 552 522 500      

 

1Gemiddelde jaarlijkse mutatie in de periode 2014-2018

 

februari 2015

 

Delen:
FacebookTwitterLinkedIn